Trans4mind
Trans4mind HU
A TRANS4MIND.COM, A VILÁG VEZETŐ INTERNETES SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ PORTÁLJÁNAK PARTNERE

2. Társ-függőség

Néha félretesszük az igazi önmagunkat és ehelyett valaki hatása alá kerülünk. Olyan kapcsolatokban és munkahelyi helyzetekben lehetünk, amelyek ártanak nekünk, de nem tudjuk megváltoztatni őket. Emberekkel és helyzetekkel lehetünk függő viszonyban. Kell nekünk, ami árt nekünk, vagy meg kell tennünk, ami (belül tudjuk) árt nekünk. Társfüggőek vagyunk.

Valaki függhet egy kapcsolattól, ha szégyenérzete van és ezért szüksége van valaki jóindulatára, ha valaki attól tart, hogy elhagyják, elutasítják, vagy egyedül van és ezért függetlenségre kényszerül. Ezeket az érzéseket elfojtjuk, rejtve maradnak előttünk. A függő helyzet valójában érzelmi őszintétlenség, mert elnyomjuk a valódi érzéseinket és másokéival helyettesítjük azokat. Elveszítjük integritásunkat és megszakad a lelki fejlődésünk. Foglalkozni kell vele!

Az alábbiak közül bármelyik vonatkozik rád?

Függesz valaki másnak a jóváhagyásától?
Sajátodnak érzed valaki másnak a problémáit?
Saját érdekeidet valaki másé mögé helyezed?
Úgy érzed, felelős vagy más érzéseiért?
Úgy érzed, nem tudsz nemet mondani, vagy ha mégis, akkor úgy érzed, hibáztál és ideges vagy?
Aggódsz, hogyan reagál a másik az érzelmeidre és a viselkedésedre?
Félsz, hogy megbántanak vagy elutasítanak?
Valaki más igényeit előtérbe helyezed a sajátoddal szemben?
A dolgokat valaki más mércéje szerint méred?
Akkor is kitartóan hűséges maradsz, ha megszégyenít, elhanyagol vagy bántalmaz?

Ha igen, vedd észre a társ-függőséget és vállald el a felelősséget az adott területen - követeld vissza a saját választási lehetőségeidet. (Ha szükséges, tedd át jelen időbe a következő kérdéseket.)

  1. Milyen döntéseket hoztam? Fontold meg:
    • Mit döntöttem magammal kapcsolatban?
    • Mit döntöttem a másik személyről vagy személyekről?
    • Mire akartam gondolni?
    • Mit akartam érezni? Milyen érzést választottam?
    • Milyen teendőt választottam?
    • A döntéseim milyen hatással voltak a későbbi viselkedésemre?

  2. Milyen más választási lehetőségeim voltak? Milyen következményei lehettek volna ezeknek?

  3. Mit tanulhatok ebből?
Meg kell vizsgálni a helyzetet abból a szempontból, hogy milyen döntéseket hoztál. Most, hogy tudatosabb vagy, felülvizsgálhatod, mi történik.

Azáltal, hogy tudatában vagyunk a viselkedésünknek és kilátásainknak, kezdjük észrevenni, mi működik és mi nem. Aztán majd kezdhetünk választani: az életszemléletünk segítségünkre van, vagy áldozataivá válunk, mert olyat várunk az élettől, amit nem adhat?

Egy példa. Megengedem a fiamnak, hogy minden műsort megnézzen a TV-ben, amit akar, így lemaradok saját kedvenceimről, mert félek, hogy mérges lesz, és azt akarom, hogy szeressen. Azt választottam, hogy azt hiszem, hogy csak akkor szeret engem, ha megengedem neki, hogy azt csináljon, amit akar. Most azonban rájövök, hogy én vagyok az apja, mindenképp szeret engem, és a viselkedésem valójában nem növeli a tekintélyemet, hanem épp ellenkezőleg, és ez nem jó példamutatás [ez a tanulság a számomra]. Megvan a saját jogom, hogy megnézzem a kedvenc műsoraimat. A TV közös, ne egy személy uralja. Most azt választom, hogy ezt elmagyarázom a fiamnak (egyértelműen, de nyugodtan és kedvesen, semmiképp sem dühösen vagy bántóan) és a jövőben jobb megoldást találunk.

Az empatikus kommunikáció mindig jó választás, de ne feledd, hogy az empátia nem feltétlenül igényel szimpátiát vagy egyetértést, hanem a másik ember, mint önálló lény elismerését és tiszteletben tartását, akinek saját jogai vannak és felelősséggel tartozik a saját meggyőződése, érzelmei és cselekedetei iránt. Ugyanúgy, mint te. Ez az igazi szeretet: feltétel nélküli elfogadás. Az igazi énünk, az alaptermészetünk.

Valószínűleg az emberek többségénél érvényesül társ-függőség, tehát ne hidd, hogy valami nincs rendben veled. Ahogy elindultál a személyiségfejlődés útján, elkezdheted megváltoztatni ezeket a dolgokat. Válaszd ki a társ-függőség egyik aspektusát és kezdd el a helyére tenni. Ne mindet egyszerre, mert az megterhelő lenne, válassz egyet, amelyben úgy érzed, tudsz néhány pozitív lépést tenni, hogy megváltozzon a helyzeted és a szokásos válaszaid. A bíztató változások arra fognak ösztönözni, hogy az életed és a kapcsolataid további területeivel is megbirkózz, és a film tovább pereg majd. Azonban ha mindez túl soknak tűnik, akkor kérj segítséget egy tanácsadótól, egy coach-tól, egy EFT practitionertől, aki segíteni fog.

Tovább...
Tartalom

Könnyebb lenne megérteni és végigcsinálni segítséggel? Jól jönne magyarázat, az, hogy valaki rendszeresen foglalkozzon veled, gyengéd vagy határozott irányítás vagy más segítség? A könyvhöz coachingot ajánlok Skype-on, itt kérj időpontot.