Trans4mind
Trans4mind HU
A TRANS4MIND.COM, A VILÁG VEZETŐ INTERNETES SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ PORTÁLJÁNAK PARTNERE

4. Kritika

E sorozat első felében megnéztük azokat a tényezőket, amelyek az identitásunk szétaprózódását okozhatják: A mai leckében alaposabban megnézzük, hogy milyen hatással lehet ránk a kritika, és hogyan lehet azt a legjobban kezelni.

Az ember hajlamos arra, hogy védekezzen és a tiltakozzon, amikor kritikával vagy panasszal szembesül. Mindazonáltal utána elkezdi önmagát elemezni - "Vajon tényleg igaz, amit mondott?" - mialatt figyelme befelé fordul, saját magára irányul. A kényszeres önelemzést az okozza, hogy elfogadjuk a hamis kritikát, ez befelé fordulást okoz, elkezdünk aggódni. Egy normális embernél ez csökkent aktivitást és boldogtalanságot vagy betegséget okozhat. Egy neurotikus személyt a pszichózis szélére sodorhatja.

Ez kora gyermekkorban kezdődhet a "túlaggódó szülő" szindrómával: "Mit csinálsz?", "Vigyázz, vigyázz, vigyázz!" amikor felmászol a létrán, és olyan dolgok esetén, amelyek nem tartoznak a szokásos, egyszerű cselekvések közé, így elérkezik egy ponthoz, amikor meggátolják abban, hogy a körülötte lévő világot kezelje. Egy ilyen embernek meg kell gondolnia mindent, amit csinál, ahelyett, hogy csak megcsinálná.

Egy másik ember kritikája vagy panasza ritkán elég konkrét és pontos ahhoz, hogy hasznos legyen. Gyakran előfordul, hogy általánosítás vagy túlzás, azaz több, mint az igazság ( "Te mindig siránkozol" közben csak néha kesergek), vagy nem egészen igaz ("Nem adsz egyértelmű utasításokat" közben általában egyértelmű utasításokat adok, csak ebben a konkrét esetben nem adtam).

Ha a kritika egyáltalán nem helyénvaló, kevésbé valószínű, hogy zavart és önelemzést okoz. A baj az, hogy a kritikában gyakran van valami igazság, és ha a kritikát kapásból elutasítjuk, az igazság elemet nem vizsgáljuk és nem kezeljük.

Miután valaki egy bizonyos módon viselkedik egy ideig, gyakran egész életében, állítja, hogy így helyes, és ellenáll az önvizsgálatnak és annak, hogy objektíven kezelje a helyzetet, még akkor is, ha a kritika pontos. További kritika csak ront ezen. De hacsak valaki nem képes arra, hogy a saját viselkedését objektíven értékelje, amely magában foglalja azt, hogy tanul másoktól, akkor nem lesz képes kitörni egy korlátozott személyazonosság béklyóiból és megvalósítani a tényleges, korlátlan Valódi Önmagát.

Gyakorlat
Gondolold át: bárki, akit ismersz, említett-e valamit, hogy baj van a viselkedéseddel vagy a hozzáállásoddal?

Vizsgálj meg minden egyes kritikát, amire emlékszel, hogy az túlzott általánosítás vagy túlzás-e, valamint hogy a kritika intoleranciából vagy negatív gondolkodásmódból indult-e ki. A kritika téves feltételezésen alapult? A kritika részben igaz, vagy csak egy konkrét esetben igaz? Kritizáltál már valakit ugyanezért?

Tovább...
Tartalom

Könnyebb lenne megérteni és végigcsinálni segítséggel? Jól jönne magyarázat, az, hogy valaki rendszeresen foglalkozzon veled, gyengéd vagy határozott irányítás vagy más segítség? A könyvhöz coachingot ajánlok Skype-on, itt kérj időpontot.