Trans4mind
Trans4mind HU
A TRANS4MIND.COM, A VILÁG VEZETŐ INTERNETES SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ PORTÁLJÁNAK PARTNERE

8. Gondolat - Érzés - Tett

Van egy egyszerű modell, amellyel szerintem könnyen megérthető, hogy működik az elménk. Röviden, a rossz beidegződéseink és a megfontolásaink gerjesztik az érzelmeinket és vezetnek a viselkedésünkhöz. A különösen nehéz helyzetekben az elménken átvonuló gondolatok kellemetlen vagy magunkat bántó érzelmi reakcióhoz vezethetnek, olyan viselekedést eredményezve, ami egyáltalán nem érdekünk.

Ezek a gondolatok, azaz a rossz beidegződéseink azokból az időkből származnak, amikor nagy megpróbáltatások közepette egy domináns, ellentmondást nem tűrő vagy meggyőző erővel összhangban a legjobb megoldásnak tűntek, vagy életünk egy sikeres szakaszának vagy egy bukásnak a következményei. Ha az eredeti helyzet kellemetlen volt és ezért rossz rá gondolni, a vele járó gondolatokat, elhatározásokat és célokat is elfojtjuk, de tudat alatt tovább dolgoznak.

Mikor napvilágra kerülnek, nyilvánvalóvá válik, hogy ezek a gondolatok feleslegesen befolyásolják a jelenelegi életünket. A túlzott általánosítás, a túlzás, a negativitás, a téves feltételezés vagy az intolerancia gyakran nem állja meg a helyét, ha racionálisan megvizsgáljuk őket. A személyiségfejlesztés során megtanulhatjuk, hogy tudatában legyünk ezen gondolatoknak és objektív vizsgálat alá vessük őket. Tudatosabban élhetjük meg a jelen pillanatot és érzelmileg intelligensebben cselekedhetünk (semminthogy reagáljunk).

"Benne élni a pillanatban" azt jelenti, hogy most tudatosan megfigyelünk és nem ragadunk le időhöz kötődő gondolatainknál: múltbéli emlékeknél és jövőbeli elvárásoknál.

A helyzet vagy a körülmények felismerése, melyek nem kivánt érzéseket és következményes viselkedést okoznak, majd annak meglátása, hogy mely mögöttük meghúzódó gondolatok okozzák azt a reakciót, elvezet a rossz beidegződések gyökeréhez. Ezek a gondolatok szinte mindig gyorsan elröppennek, és általában tudat alattiak, mivel fájdalmas élményekhez kötődnek vagy mert réges rég beépültek a gondolkodásunkba mint látszólag biztos megoldások adott élethelyzetekben, ezért biztosra vesszük őket, identitásunk részét képezik. Általában nem látod, mi vagy.

Problémás rakcióink megoldásához ezért alapvető, hogy megtaláljuk a mögöttes gondolat-mintát és amikor objektív nézőpontból világosan látunk, az nagy megkönnyebbülés, mert a döntés - és az azt körülvevő rossz beidegződések - általában könnyen megváltoznak.

Ez így működik: Egy eset következményeképpen valaki a jövőre vonatkozó megállapítást tesz, mint pl. "a férfiak őnző fráterek, nem bízom bennük", ami a rossz beidegződés rendszerének része lesz. Mivel az eset kínos volt, ezért elfojtja a társult megállapítással együtt, de mindkettő a tudatában marad és további hatással rendelkezik. Amikor hasonló körülmények most újra előhozzák a múltbeli élményt, a régi megállapítás kerül elő. Öntudatlanul újra lejátszuk a lemezt. Lehet, hogy a megállapítás odaillőnek és megfelelőnek látszott az eredeti körülmények között, de lehet, hogy nem állja meg a helyét most - ezért irracionális és bizonyos mértékig bugyuta, következésképpen olyan feltételezést vagy általánosítást tartalmazhat, mely türelmetlenséget vagy elutasítást okozhat.

A jelen helyzetet ezeknek a régi rossz beidegződéseknek és fixa ideáknak alapján értelmezzük. Ragaszkodunk hozzájuk, mert úgy tűnik, segítenek - és így kellemetlen érzéseket (szomorúságot, félelmet, antagonizmust, dühöt, stb.) keltenek, melyek azt eredményezik, hogy nem megfelelően és önmagunknak ártó módon viselkedünk, nem pedig odaillően és magunkat megerősítve, ahogy azt egy ésszerű és objektív értelmezés elősegítené.

Nem mindenért vagy felelős, ami veled történik (bár gyakran hozzájárulsz). De azért felelős vagy, ahogy reagász ezekre a eseményekre, hogy éled meg őket és hogy lépsz onnan tovább. A reakcióidnak három megnyilvánulási formája van:

Úgy tűnhet, hogy a körülmények okozták az érzelmi reakciódat, sőt, hogy azok az okai a viselkedésednek. Tehát amikor a barátnőd kritizálja a viselkedésedet, lehet, hogy elszakad a cérnád és elmész az étteremből. Később lehet, hogy úgy érzed, a barátnőd felpaprikázott és miatta el kellett jönnöd az étteremből. Igazándiból a te rossz beidegződésed volt, hogy senkinek nincs joga megkérdőjelezni a jogaidat, mint pl. hogy nyitott szájjal eszel. "Ez durva és tűrhetetlen!" - zsong a fejedben.

Tehát te gyártottad a saját reakciódat azzal, amit mondtál magadnak. Lehet, hogy hirtelen volt és nem tudatos, de a belső hangod beszélt hozzád. Valójában más lehetőségeid is voltak. Meghallgathattad és megérthetted volna a barátnőd véleményét - akkor még mindig lenne barátnőd és tanultál volna valami hasznosat. A barátnőd pedig megújuló tisztelettel és szerelemmel viseltetne irántad.

A belső hangod sok bajba sodorhat avagy pozitív szemléletmódot alakíthat ki, amely megváltoztatja az életedet. A titok nyitja, hogy maradj a jelenben, maradj tudatos és vedd észre, halld meg, amikor a belső hangod (a hangocskád, a fejedben kavargó gondolatok) régi szöveget ismétel vagy lehetetlenségeket beszél, amikor visszahúz, türelmetlen, túloz vagy túlreagál.

Szeretetből vagy; ha a gondolataid bírálóak és szemben állnak azzal, ami van, akkor rájöhetsz, hogy ez nem az igazi te vagy. Tanácsom: ha nem a szeretet szól belőled, ÁLLJ MEG, szedd össze magad "itt és most" és gondold újra.

Tovább...
Tartalom

Könnyebb lenne megérteni és végigcsinálni segítséggel? Jól jönne magyarázat, az, hogy valaki rendszeresen foglalkozzon veled, gyengéd vagy határozott irányítás vagy más segítség? A könyvhöz coachingot ajánlok Skype-on, itt kérj időpontot.